söndag 1 februari 2015

Hemmagjorda singoallakakor

För ett par veckor sedan blev jag bjuden på singoalla-kakor av en kompis. Tänkte att de här borde gå att ganska enkelt göra själv! Har inte hittat något recept men plockade ihop lite olika delar och är väldigt nöjd med resultatet.






Till själva kakan använde jag mig av ett recept på sugar cookies, till vaniljkrämen tog jag fyllning till Oreo-kakor och sen toppade jag med hallonsylt. Funderar dock på att testa göra någon hallongelé till nästa gång (funderar på att baka dessa till dotterns 1-årskalas), det borde inte vara så knepigt.

200 g osaltat mjukt smör
200 g strösocker
1 stort ägg
350 gram mjöl

½ tsk vaniljpulver

Vispa ihop socker och smör och valfri smaksättning tills blandningen är ljus och fluffig. Vispa inte för mycket, då kan kakorna tappa formen när du gräddar dem. Vispa ner ägget. Tillsätt mjöl och vispa på låg hastighet tills blandningen blir den deg. Samla ihop degen till en boll, packa in den i plastfolie och sätt in den i kylskåpet i minst en timme. Kavla ut degen på mjölat bakbord. Stansa ut 25 bottnar och 25 överdelar. Jag har kakformar för både under  - och överdel men det går även att använda tex ett glas och sedan skära ut rundeln. Alternativt kan man göra en annan form med en liten pepparkaksform på överdelen (hjärta eller stjärna).

Placera dem på bakplåtspappersklädd plåt och sätt in i kylskåpet i ungefär 30 minuter. Grädda kakorna mitt i ugnen i 180 grader i 6-10 minuter; tiden beror på hur stora och/eller tjocka du gör kakorna.

Låt kakorna svalna och gör under tiden fyllningen.

50 gram smör
2½ dl florsocker
1tsk vaniljsocker

Bara att röra ihop till en slät smet. 

Bred ut fyllningen på bottenkakan, tryck på överdelen och klicka ner hallonsylt i rundeln. Klart!
Förvaras i kylen. 



Och så är det bara att fika !~Karin

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar