måndag 16 juli 2018

Krusbärsmarmelad

I år fick jag mycket bär på krusbärsbusken som vi planterade för två år sen. Efter att ha kokat kräm fick jag för mig att koka lite marmelad. Ville ha ha lite twist på smaken men det går ju att utesluta...

För 2 burkar:
500 g krusbär
1/2 dl  vatten
2 stjärnanis
1 kanelstång
1/2 vaniljstång
500 g syltsocker

Skölj och snoppa bären. Lägg i en gryta med vatten. Koka upp och tillsätt stjärnanis, kanelstång och snittad vaniljstång.
Koka på medelvärme tills bären kokat sönder. Det tar ca 15 min.
Tillsätt syltsockret under omrörning och låt stormkoka i 5 minuter.
Skumma om det behövs och låt det svalna och vila 15 min innan det hälls upp på burkar.

Receptet såg jag på tv för något tag sen. Kan ha varit Mitt kök eller Gokväll....
/Barbro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar