torsdag 20 december 2012

Den allra bästa kolan.

Jag har provat många recept på kola, och här är mina två absoluta favoriter.


Den inslagna kolan är Leila Lindholms smörkola, ljuvligt god! Jag kokade min kola till ungefär 124 grader, den blev helt perfekt!

Cirka 50 stycken  
100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker

1. Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull.
2. Rör ned vispgrädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt koka utan lock cirka 15-30 minuter. Rör om då och då. ( För oss tog det en timme innan kolan var klar).
3. Gör ett kulprov för att veta när smeten är färdig. Rör ned valfri smaksättning (se nedan) eller behåll kolan naturell. Häll upp kolan på en oljad plåt. Låt svalna.
4. Klipp i bitar och slå in kolan i smörpapper, förvara kallt.

Kolan i hjärtformarna är Monika Ahlbergs chokladkola. Så god att jag genast blir sugen på att gå till kylen och ta en till...

3 msk kakao
2 dl socker
2 dl ljus sirap
3 dl grädde 


1. Blanda alla ingredienserna i en tjockbottnad kastrull och koka upp.
2. Sänk värmen.
3. Koka på svag värme i cirka 20 minuter under omrörning.
4. Kontrollera konsistensen genom att släppa ner en droppe av kolasmeten i ett glas kallt vatten. Kolan ska stelna men ändå vara mjuk.
5. Häll upp kolasmeten på ett bakplåtspapper och låt svalna något.
6. Klipp eller skär den i bitar.
 7. Om du vill, slå in bitarna i cellofan. Eller gör som jag, använd formar så slipper du sitta och slå in :)
~Karin  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar