torsdag 5 april 2012

Påskgodis


Jag bjöd mina kollegor på lite påskgodis den här veckan, kom på att jag faktiskt inte nån gång har gjort det. Julgodis brukar jag gå all in på, men just påskgodis brukar jag väl mest köpa och äta alldeles för mycket av.

Chokladdoppade marsipanägg

"Stekta ägg" -  i form av smält vit choklad och nonstop som fick stelna i kylen

Mandelsplit - mandelspån och mörk choklad. Jag smälte chokladen och rörde ner mandelspån och klickade ner i formar. Gott och enkelt!

Sen gjorde jag en lite mer avancerad form av godis, de små färgglada bollarna (det skulle vara ägg men jag var inte så bra på det.. så det blev bollar.) Jag hittade receptet i Allt om mat-boken och tyckte att de såg så fina ut att jag gjorde ett försök! Sen att mina inte på något sätt efterliknade de på bilden i boken annat än på färgerna.... det är en annan historia.

Sockerägg, till 15 ägg
150 gram mandelmassa
15 små chokladbitar, eller rostade nötter, Daimkulor, nougatbitar eller vad man föredrar.

Glasyr
4 dl florsocker
2 tsk rapsolja
1 msk mjölk
1 msk pressad citron
ev några droppar karamellfärg

1. Dela mandelmassan i 15 små bitar. Omslut varje bit av den fyllning du valt med en bit mandelmassa och forma till ett ägg.

2. Mät upp florsockret och blanda med olja, mjölk och citronsaft till en tjock smet. Färga ev med några droppar karamellfärg.

3.  Värm smeten i mikron ca 10 sekunder och rör om. Värm ytterligare 20 sekunder, tills smeten blir lös och smidig.

4. Doppa ett ägg i taget i smeten med hjälp av en gaffel. Lägg upp på en bricka klädd med bakplåtspapper och dekorera med lite strössel innan sockret stelnar. Arbeta så snabbt som möjligt, smeten stelnar fort. När den börjar svalna och tjockna kan den värmas några sekunder, tills den blir smidig och lättarbetad igen, men var försiktig så att den inte börjar koka.

Låt äggen stelna på bricka och förvara sedan i rumstemperatur.

Trots att mina inte liknade bokens blev jag faktiskt rätt nöjd, de blev väldigt söta och omtyckta på jobbet.

~Karin

1 kommentar:

  1. Så glad att jag hittade dig igen! Fick veta att du har startat denna fina blogg med dina döttrar. Av vem? Jo Anni! Skönt att höra att du är ok, hade funderat så länge vart du försvann...

    SvaraRadera