lördag 28 januari 2012

Speglar - min konditorikaka

Speglar - lika goda som på kondis

 Idag ska jag bjuda er på en av mina favoritkakor. Om jag nån gång går på konditori och fikar och de här finns är det de som hamnar på mitt fat. Tyvärr är det inte så många som gör dem längre så då får jag göra dem själv. De blir t om bättre efter att de varit i frysen så det går bra att göra ett gäng...

Gör så här:
1 kg mandelmassa rives grovt
100 gram socker
125 gram äggvita

Blanda allt till en spritsbar konsistens -  jag tillsatte lite extra äggvita (1/2) för den blev lite för hård för att spritsa. Spritsa till ringar på ett bakplåtspapper, det bildar ramen.


Mazarinmassa - rör ihop: ( jag använde min kitchen aid för att vispa ihop, det är jobbigt att göra det hand.) Fyll upp med smeten i ringarna. Grädda i 175 - 200 grader ca 8 minuter.

500 gram riven mandelmassa
250 gram smör
250 gram ägg - tillsättes ett  i taget
50 gram vetemjöl (eller glutenfri mjölmix om du vill ha dem glutenfria)

Färdiggräddade - låt svalna


Bred på hallonsylt och glasera med fondant av florsocker och vatten.

Färdiga speglar

4 kommentarer:

  1. yes, yes, yes!!!!!

    Som jag letat efter ett sånt här recept, i åratal!!! Nu ska det handlas hem mandelmassa i stora lass.

    TACK snälla ni, you made my day!

    SvaraRadera
  2. Ett och ett halvt kilo mandelmassa ... :-P
    Men Babsan, hur många kakor blev det? På ett ungefär?

    SvaraRadera
  3. Men speglar (göteborgare) görs ju med mördegsplatta och sen spritsa mandelmassa smet runt om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är Johan Sörbergs recept och han gör dem så...

      Radera