onsdag 9 december 2015

Mjölkchokladkola


Ja, det ska vara kola. Blev lite med som fudge i konsistensen när jag gjorde dem, inte riktigt som i receptet jag hittade. Kanske rörde jag lite för mycket när chokladen kom i? Hur som helst, smaken var ändå fantastiskt god. Jag som gillar mjölkchoklad och kola väldigt mycket är väldigt nöjd med det här godiset! Jag hittade receptet på den här fantastiska bloggen.

1,5 dl socker
1,5 dl mörk sirap
1,5 dl grädde
3 msk smör
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
100 g mjölkchoklad

Blanda socker, sirap, grädde, smör, kakao och vaniljsocker i en kastrull, koka upp och låt småkoka i 20-30 minuter tills kolan klarar kulprovet (häll lite kola i ett glas med kallt vatten och det skall sedan gå att rulla ihop till en boll). Tag av ifrån kastrullen och rör ner mjölkchoklad tills allt smält och det blir en jämn kola. Häll upp i en form med bakpapper på ca 20*20 cm. Låt svalna och kallna i kyl någon timme innan kolan skärs upp i lagom stora bitar. Klä gärna in varje kola i en bit bakpapper.

Mums!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar