fredag 23 november 2012

Pulled pork

För några månade sedan läste jag om pulled pork, fläskkarré i bit som man tillagar på låg värme i ugnen i många timmar! Innan jag hann leta upp ett bra recept snodde min sambo idén när han bestämde sig för att ha herrmiddag hemma. Som tur var fanns det rester kvar till mig dagen efter, och även om jag inte är superförtjust i barbecuesås tyckte jag att det här var riktigt gott.

För 8 portioner

1 kg fläskkarré, benfri med mycket insprängt fett
3 tsk salt, mer vid servering
3 tsk rökt paprikapulver
nymald svartpeppar
2 st gula lökar
1 hel vitlök











5 dl rökig barbecuesås





Börja med att sätta ugnen på 100 grader. 


Gnid in köttet med salt, rökt paprikapulver och massor med nymald peppar. Lägg det i en gjutjärnsgryta som tål ugnsvärme.       

Skala lök och vitlök. Skär löken i klyftor. Lägg det runt köttet och häll på barbecuesåsen. Sätt på locket och ställ in i nedre delen av ugnen i cirka 5–6 timmar eller mer. Prova om köttet är färdigt genom att dra isär det med två gafflar. Är det färdigt ska det i princip falla sönder och vara lätt att dra isär. Om inte låter du det gå en eller två timmar till i ugnen.

Så här såg det ut efter 5 timmar i ugnen     

När köttet är klart drar du isär det med gafflarna och blandar med den goda såsen och löken. Justera kryddningen, ibland behövs mer salt beroende på hur söt barbecuesåsen är.

Köttet serverades med sallad och gräddfil i pitabröd.

Kan verkligen rekommendera detta, efter alla timmar i ugnen var köttet väldigt gott! Även grabbarna på herrmiddagen uppskattade det här och sambon var väldigt nöjd med receptet.

~Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar