torsdag 12 september 2013

Chokladmuffins

En av sakerna som jag har varit mest sugen under min graviditet är chokladmuffins, dock har orken och lusten att baka dem varit minimal. Efter att ha lånat mammas kitchen aid för att styla köket inför försäljning av vår lägenhet har suget att baka smugit sig på. Och hur mycket godare är det inte med chokladmuffins som är bakade hemma?



Om du är sugen på en riktig chokladchock, då är dessa muffins något för dig.

12 portioner
4 1/2 dl vetemjöl,
 2 tsk bakpulver, 
 1/2 tsk salt, 
1 1/2 dl kakao,
 2 1/2 dl strösocker, 
1 1/4 dl flytande margarin eller 125 g smält smör
, 2 dl mjölk,
 2 ägg,
 150 g ljus blockchoklad i stora bitar (jag tog mörk, mums!)
 
1. Sätt ugnen på 180°C. Ställ ut stora muffinsformar på en bakplåt eller smörj ett muffinsbleck.
2. Blanda de torra ingredienserna i en skål.
3. Vispa ihop margarin, mjölk och ägg.
4. Rör ner blandningen i skålen.
5. Fördela smeten i muffinsformarna eller blecket. Tillsätt chokladbitarna.
6. Grädda i mitten av ugnen ca 20 minuter.


Ett glas mjölk och en eller ett par av dessa muffins och kvällen blev fantastisk. Receptet har jag hittat på en av mina favoritsidor; Dagens muffins!

~Karin
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar