söndag 23 oktober 2011

Rosenkvittenmarmelad

Rosenkvittenmarmelad

 I månadens sötsak hos Söta saker är temat "Ge bort". Då passar det här receptet förträffligt bra! Jag har en buske i trädgården, en Rosenkvitten. Har aldrig använt frukterna förr. Men efter att ha fått en burk Kvittenmarmelad från Kivik i present är jag helt såld. Så fantastiskt god!
Bestämde mig för att testa och det blev så bra! Len i konsistensen och så full av smak, en blandning av päron/äpple. Det blir vårt bidrag och så klart skickar jag med ett gott bröd till. Goda havrebagutter och de hittar du här:

Gör så här:

1,2 kg Rosenkvitten ( det finns stora frukter att köpa) Skala och dela i bitar. Ge inte upp för de är rätt träiga och hårda.
2 citroner pressas på saft och droppas över frukten vartefter, de vill gärna mörkna snabbt.
Lägg den i en kastrull tillsammans med 3 dl vatten.
Låt dem koka ca 30 min beroende på hur stora bitar du tog. Det tar tid att få dem mjuka!
Ev kan du behöva fylla på med mer vatten...
Jag tog hjälp av stavmixern på slutet.
Tillsätt 5 dl syltsocker och låt det koka ihop en stund till. Sen är det bara att hälla upp på burkar och förvara svalt.

/ Barbro

13 kommentarer:

  1. Denna marmelad verkar jättegod och framförallt unik och fräsch!

    SvaraRadera
  2. Spännande med rosenkvitten!
    Jag har lite frågor :)
    Hur länge håller marmeladen ungefär? Och ungefär hur mycket blir det av receptet? Jag läste nånstans att det var gott med vanilj med, så jag tänkte testa att koka med en vaniljstång.

    SvaraRadera
  3. Det blev tre rejält stora burkar... berätta gärna hur det blev med vaniljen...

    SvaraRadera
  4. Ja hua vad hårda frukten var! Man fick verkligen ta i ordentligt när man skar. Blev ett stort hack i fingret :) Vaniljen passade fint till men blev lite svag i tonen - hade bara i en halv vaniljstång. Så en hel är nog lika bra att ta nästa gång. Räckte att koka det 15 minuter, blev mjukt väldigt fort trots stenhård frukt.
    Provade ett annat recept också med både rosenkvitten och jordgubbar, det blev också väldigt gott.

    SvaraRadera
  5. Kvitten är marmeladernas marmelad... Kvitten heter marmelo på (bland annat??) portugisiska och därav namnet marmelad. Håller med, det är suuupergott!

    SvaraRadera

  6. Hej! Jag tog de stora gula kvittenfrukterna.
    Knallhårda är de ju.Jag körde dem helt enkelt i min matberedare
    med rivskivan. Det gick fort och behövde inte koka så länge efter det.

    Veronika
    Leksand





















    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget skalande och rensande ????!!

      Radera
    2. Rosenkvitten och kvitten är inte samma frukt. De är inte ens släkt med varandra. Det blir nog väldigt olika sorters marmelad beroende på vilken av dem man använder.

      Radera
    3. Tack alla som skrivit hur ni gjorde den, trodde detta var en giftig frukt ända tills min granne sa att hennes dotter hade gjort marmelad av dem och just nu håller jag på m att göra denna marmelad, luktar aprikos.

      Radera

  7. Hej! Jag tog de stora gula kvittenfrukterna.
    Knallhårda är de ju.Jag körde dem helt enkelt i min matberedare
    med rivskivan. Det gick fort och behövde inte koka så länge efter det.

    Veronika
    Leksand





















    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej alla!
      Detta är inte rosenkvittenmarmelad ni har kokat - detta är päronkvittenmarmelad. Päronkvitten ser ut och är stora som ett päron fast citrongult. Rosenkvitten är orange och ser ut som en minipumpa, som en typisk halloweenpumpa, endast ca 3-4 cm stor. Googla på nätet på päronkvitten och det finns flera fantastiska recept, bl a Persisk päronkvittenmarmelad med hel kardemumma och citron, den ska koka länge, ca tre timmar! Lycka till!!

      Radera
  8. Jo, då! Jag använde bara rosenkvitten! Det finns både stora och små rosenkvitten....

    SvaraRadera
  9. Tack för härligt recept. Haft Rosenkvitten 2 år nu. Endast fått 4 frukter var gång:) men de har ändå räckt till en burk marmelad! Jättekul!

    SvaraRadera