måndag 25 maj 2009

Vaniljhorn

Jag blev inspirerad av det här inlägget på en härlig blogg jag följer, och bestämde mig för att göra min vän och kollega Veronica glad. Efter att hon inte bara bett utan även letat upp receptet på några småkakor som hennes mormor brukade baka, så bakade jag dessa småkakor som min kära syster Sofie skulle definiera som tråkiga :)


Ingredienser:
250 g (4 dl) vetemjöl
75 g (knappt 1 dl) strösocker
200 g smör
Strösocker att doppa kakorna i

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175°.
2. Blanda alla ingredienserna till en smidig deg.
3. Forma små krokar, lite tjockare i mitten. Lägg på bakpappersklädd plåt.
4. Grädda kakorna 10-15 minuter.
5. Doppa kakorna i strösocker.


Jag fick till och med tillåtelse att ha glitter på kakorna, så på hälften blev det rosafärgat strösocker och på hälften socker blandat med ätbart turkost glitter!




Underbart! Efter baket slog jag in kakorna, cyklade över halva stan och lämnade kakorna utanför Veronicas dörr. Succé :)


~Karin

3 kommentarer:

  1. Vad kul Karin att "Koppkakorna" smakade bra.

    Vad snällt av dig att baka och ge bort, småkakor går ju alltid hem.

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. vad gulligt!! jag skulle bli jätteglad för det- ja vem skulle inte det förresten :-)

    SvaraRadera