fredag 19 augusti 2011

Morotskaka blir morotsmuffins

Häromdagen provade jag ett nytt recept på morotskaka, fast jag gjorde den i form av muffins i stället, det har vi ju bakat förut. Eftersom vi skulle få en nötallergiker på besök gjorde jag om lite i originalreceptet som kommer från boken Rosendals Trädgårdscafé. 
Kaka:
2,5 dl solrosolja (eller annan olja med neutral smak)
3,5 dl strösocker
4 dl fint rivna morötter
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
0,5 tsk riven muskot
1 tsk kanel
0,5-1 dl mycket grovt hackade valnötter

Vispa socker och olja vitt. (Min blev aldrig vit, men tyckte att jag hade vispat länge nog ändå). Tillsätt de rivna morötterna och sedan ett ägg i taget. Blanda de övriga torra ingredienserna och rör ner dem i smeten. Sist tillsätts valnötterna. Häll smeten i en smord och bröad form. Grädda i 200 grader i 30-35 min.

Topping:
200 g smält avsmalnat smör
200 g philadelphiaost
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
Saft och skal av 1 citron

Vispa alla ingredienser till en luftig smet. Bred över den avsvalnade kakan. Låt stå kallt ett tag så att toppingen stelnar något.


Jag tog bort muskot och valnötter och hade i stället i 1 tsk kardemumma och 1 tsk malen ingefära. Och hade lite kortare i ugnen eftersom det blev små morotskakor i stället för en stor. Supergott blev det!

/Sofie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar