söndag 2 mars 2014

Ost och skinklåda

Den här rätten fick jag tips om av från en väninna när jag skulle ha tjejkväll och fantasin tagit ett uppehåll. Hon garanterade att det var supergott så jag gjorde den utan att ha testat den innan. Och det blev ju succé som hon lovat.
Det som var praktiskt var att den skulle göras i ordning kvällen innan och vila i kylen tills tillagningen. Mycket bekvämt.


6-8 pers.
Smörj en stor ugnsfast form med höga kanter.

12 skivor vitt bröd (pågens jättefranska som är lite bastantare)
strimlad rökt skinka 2-3 hg
ca 600 gram riven lagrad ost

Äggstanning:
1 hackad lök
4 dl matlagningsgrädde
6 ägg
1 krm cayennepeppar
1,5 tsk salt
2 krm paprikapulver
3 tsk fransk senap
1 msk socker

5 dl cornflakes
1,5 dl smält smör

Lägg 6 skivor bröd på botten.
Strimlad skinka på det och sen hälften av den rivan osten.
Lägg resten av bröden.

Blanda ihop allt till äggstanningen och slå över. (jag tog lite mer av kryddorna)
Strö över cornflakes och ringla det smälta smöret över.
Plasta in formen och ställ i kylen över natten. (
Ta fram ur kylen en timme innan den ska gräddas så att det får rumstemperatur.)

Grädda i 150 grader ca 1 timme. (för mig tog det något längre, 75 min)


/ Barbro

1 kommentar: