söndag 19 februari 2012

Fullkornsbröd

På söndagar bakas det oftast bröd i detta hem, jag pendlar till Stockholm från Uppsala och äter alltid frukost på tåget och då brukar det bli smoothie och smörgås. Och då vill jag helst ha hembakat bröd eftersom det är så mycket godare (och utan tillsatser). Nu bakar jag mig igenom brödrecepten i Allt om mat-kokboken och hittills är jag väldigt nöjd. Idag stod Bertilssons fullkornsbröd på menyn!


För 20 bröd

1 dl solrosfrön
1dl pumpakärnor
5 dl vatten
50 gram jäst
½ dl solrosolja ( vi hade bara rapsolja hemma så det fick duga)
2 msk honung
1 msk flingsalt
½ dl linfrön
2 dl grovt rågmjöl
3 dl dinkelmjöl fullkorn
8-9 dl vetemjöl special med fullkorn

Pensling
vatten

1. Rosta solrosfrön och pumpakärnor i en torr panna under omrörning tills de fått gyllenbrun färg. Låt svalna.
2. Värm vattnet till 37 grader. Smula ner jästen i en degbunke och häll vattnet över, rör tills jästen lösts upp.
3. Tillsätt olja, honung, salt och linfrön. Blanda ner rågmjöl, dinkelmjöl och vetemjölet. Arbeta samman till en smidig deg. Blanda ner de rostade fröna och kärnorna mot slutet av knådningen. Arbeta degen ytterligare en kort stund så att de fördelas jämnt. Låt degen jästa i 45 minuter under bakduk.
4. Stjälp upp degen på mjölad arbetsbänk och knåda samman den lätt. Forma en längd och dela den i 20 bitar. Rulla till släta bullar. Här gjorde jag istället två delar av degen, och kavlade ut den i en långpanna och delade den i 10 bitar vardera. Funkade toppenbra och gick mycket snabbare.
5. Pensla bullarna med vatten. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa ca 30 minuter under bakduk. Sätt ugnen på 250 grader.
6. Grädda bröden mitt i ugnen i ca 6 minuter, låt svalna på galler.

Och så njuter vi av nybakt, varmt bröd med smör och ost... Supergott!

~Karin

2 kommentarer:

  1. Tror du att recpetet kan funka för en som har diabets?
    Kram och tack för svar! :)

    Nammea@hotmail.com

    SvaraRadera
  2. Har provat detta recept...tappade bort Din blogg...Puh! Hittade den igen! - STORT TACK för detta KANONGODA recept!

    Mvh

    Rebecca

    SvaraRadera