torsdag 27 december 2012

Lutfisk - flipp eller flopp?

Gillar ni lutfisk eller bara tycker att den luktar illa? Jag vill äta den traditionellt med vit sås och gröna ärtor och mycket kryddpeppar. Att koka den i micron är det bästa tycker jag. Om det blir rester kvar brukar jag göra svärmor Ingegerds Lutfiskpudding. Det är ingen ensamrätt utan serveras ihop med andra rätter på julbordet. Om ni vill testa kommer receptet här:

Svärmors Lutfiskpudding

Lutfiskrester
Risgrynsgröt ca 3 dl
1 ägg
0,5 dl grädde (visp eller matlagning)
salt, lite vitpeppar och kryddpeppar

Blanda allt, mängden lutfisk blir ju beroende på hur mycket som finns...
Grädda i 175 grader ca 30 minuter

Häll lite skirat smör på vid servering.


2 kommentarer:

  1. Jag måste tyvärr säga flopp. Det är inget för mig.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera