fredag 21 december 2012

Saffransmuffins

I vår familj har vi slutat att köpa julklappar till varandra, istället köper alla två var och sen spelar vi tärning om den... Det har tagit bort mycket av julstressen för mig. Förra året vann jag en "muffinsmaskin" som jag nu har premiäranvänt! Jag hittade ett recept på saffransmuffins, har ingen aning om vart det kommer ifrån då det sitter i min pärm över urklipp från alla möjliga mattidningar.

Jag fick även premiäranvända ett nytt bakredskap jag fått av min sambo, för att lättare dosera smet utan kladd. Den får toppenbetyg!


För ca 12 stora muffins eller massor av småttisar

50 gram smör
½ dl rapsolja
1 paket saffran
2 ägg
1½ dl strösocker
2 dl mjölk
4½ dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 krm salt

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret tillsammans med olja och saffran.
Vispa ägg och socker fluffigt. Rör i smält fett och mjölk.
Blanda ihop de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner dem i smeten.
 Ställ muffinsformar i en muffinsplåt (eller använd en muffinsmaskin...) och full formarna med smeten.

Det här var roligt och enkelt!

 Baka i mitten av ugnen i ca 12 minuter och låt svalna.

Jag tyckte att muffinsen blev väldigt söta, de blev väldigt små och fluffiga. Bara att hoppas på att de går hem på jobbet, det här blir mitt bidrag till julfikat.

~Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar