onsdag 20 juli 2016

Blåbärskaka med limesmul

Det är ju ovanligt fina blåbär i år, stora, söta och saftiga. Och bor man som jag granne med skogen så blir det en liten tur mest varje dag. Här kommer ett nytt recept på  jättegoda och saftiga blåbärsrutor. De kommer läggas i favoritlistan. Kan serveras med grädde eller glass om man vill men det behövs absolut inte.





Kakan:
130 gram smör
1,5 dl vaniljyoghurt
1,5 dl mjölk
3 stora ägg eller 4 mindre
2 dl socker
5 dl vetemjöl
1 msk bakpulver (det ska vara msk)
2,5 dl blåbär blandat med 2 msk vetemjöl


Ugnen på 175 grader


Smält smöret och tillsätt sen yoghurt och mjölk.
Vispa ägg och socker pösigt.
Tillsätt smörblandningen samt vetemjöl och bakpulver som blandats innan.
Rör ner blåbären försiktigt i smeten.
Häll smeten i en mindre långpanna typ 25 x35 cm. Bakplåtspapper i botten.


Gör ett Limesmul:
75 g smör smält
1,5 dl vetemjöl
1 dl socker
1 msk vanilj
1 msk rivet lime eller citronskal (Jag tog citron och det blev jättegott)


Strö över smulet och grädda i ca 25-30 minuter. Känn med en sticka! I receptet stod det att den skulle gräddas i 35 minuter. Men jag tog den efter 25 min och då var den klar.


/Barbro

1 kommentar:

  1. Camilla Sundgren20 juli 2016 kl. 16:40

    Tack för ditt recept som kom i rättan tid. Hade varit en sväng till skogen och surfade runt på blåbärsrecept. Hittade ert och nu har jag bakat den här som var fantastiskt god och framför allt så saftig. Nu ska jag göra curden som låter smaskig. Fortsatt trevlig sommar!

    SvaraRadera