söndag 28 augusti 2016

Hemmagjord ketchup

Mina tomatplantor levererar otroligt väl även i år. Förra året gjorde jag för första gången egen ketchup och i år ville jag göra det igen. Det finns ju inget som säger att man måste odla sina egna tomater för att göra ketchup själv, det går ju lika bra att köpa tomater av god kvalitet och göra ändå.

Ingredienser för 1 liter ketchup

1 ½ kg färska smakrika tomater
2 dl äppelcidervinäger
2 lagerblad
1 krm mald kanel
2 kryddnejlikor
1 dl råsocker
1 dl tomatpuré
1 tsk salt
2 msk potatismjöl utrört i lite kallt vatten

 Dela tomaterna och kärna ur dem med en sked. Skär i bitar. Häll vinäger, lagerblad, kryddor och socker i en vid kastrull och låt det koka upp. Tillsätt tomater, tomatpuré och salt och låt det sjuda på svag värme utan lock i 45 minuter. Rör då och då så att det inte bränner i botten.

Mixa ketchupen slät i mixer och häll tillbaka den i kastrullen. Tillsätt det utrörda potatismjölet. Tag av från värmen när första bubblan syns. Låt det kallna och fyll upp i burk eller flaska. Vill man ha ännu lenare ketchup kan man sila den genom finmaskig sil när den kokat upp för andra gången.

Tänk på att den här ketchupen inte håller lika länge som den man köper i affärer. Jag häller upp min i små burkar och fryser in den.

/ Karin

1 kommentar: