måndag 30 juli 2012

Varmrökt lax med fransk potatissallad


Första arbetsdagen efter semestern.....Vad är väl bättre då än att ha en enkel middag förberedd att duka ut på balkongen att njuta av. Igår skördade jag potatis från en av våra hinkar på balkongen, och gjorde en väldigt god fransk potatissallad som jag hittat på Icas hemsida. Jag plockade även upp en liten liten men ändå riktigt god morot från odlingslådan, jag längtar tills de är större!

Ingredienser för 4 personer

0.8 kg potatis
2 scharlottenlökar
½ dl hackad dill och persilja
Ett knippe sockerärter


Sås

1 msk vinäger
2 tsk fransk senap
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
1 krm socker
3 msk raps- eller olivolja
1 msk vatten

  1. Skala och koka potatisen i saltat vatten.
  2. Skala, hacka eller skiva löken.
  3. Blanda alla ingredienserna till såsen.
  4. Skiva den varma potatisen och lägg den i en skål, varvad med schalottenlök och kryddgrönt.
  5. Häll över salladssåsen och lyft potatisen så att alla skivor blir fuktade av såsen. Låt salladen stå ca 1 tim och ta smak. 
Jag förberedde potatissalladen igår och lät den stå över natten, allt för att det skulle bli så enkelt som möjligt när jag kom hem från jobbet idag.. ~Karin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar