lördag 26 januari 2013

Maries chokladtårta

Förra helgen fick vi fikabesök av min vän Marie och hennes familj. De hade med sig resterna av Maries födelsedagstårta, och den var så god så vi provade att göra den själva redan denna helg.

Ingredienser:
Kaka
4 dl socker
3 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
3/4 tsk bakpulver
200 gr margarin
4 ägg

Garnering
3 dl vispad grädde
3/4 dl kakao
2 dl florsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Rör ihop de torra ingredienserna i kakan och tillsätt sedan ägg och smält smör. Baka i en bröad form i ca 25-30 minuter, kakan ska vara väldigt kladdig i mitten när den tas ut. När den har svalnat rör ihop ingredienserna till garneringen och smeta på. Förvara i kylskåpet (för gräddens skull) och servera med till exempel hallon.



/Sofie
Psst... du hittar oss på Matbloggar.net

2 kommentarer:

  1. Hej Barbro! Hoppas att det är bra med dig.
    Den där kakan ska jag faktiskt pröva på att baka. Har inte bakat ngt sedan jul, men snart har jag personalkaffetur så till den ska jag baka!
    kram

    SvaraRadera
  2. Den här kakan verkar vara lätt att baka, så den ska jag ta till min samling och pröva!
    hälsningar o kramar

    SvaraRadera