torsdag 17 juli 2014

Vaniljmuffins med geishafluff

Vi bjöd över några vänner på grillkväll och jag ville baka något litet sött, sambon önskade denna smakkombination och jag (trots att jag inte gillar geisha) gjorde honom nöjd.

Receptet hittade jag här och blev riktigt nöjd med själva muffinsen, dock som sagt är jag inte så förtjust i geisha men de fick ett riktigt gott betyg av vännerna. Gjorde dem i miniformat då jag själv tycker att det kan bli lite väl mäktigt med stora cupcakes, hellre då att den som vill kan ta en till. Jag dekorerade med en jordgubbsskiva, det behövdes mot den söta smaken och blev riktigt bra.

 

För 12-16 stora muffins (jag gjorde 24 minimuffins och hade då ganska mycket smet över)
 
Kaksmet:
75 gram osaltat smör, rumstempererat
3 dl strösocker
3 3/4 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1/2 tsk vaniljsocker
1/4 tsk salt
2 1/4 dl standardmjölk
2 ägg

Geishafluff:
3 dl grädde
200 gram Geishachoklad

Gör så här:
• Värm ugnen till 200 grader.  Sätt muffinsformar i plåten.

• Använd elvisp eller matberedare med visp och vispa ihop smöret, sockret, mjölet, bakpulvret, vaniljsockret och saltet på låg hastighet tills blandningen är finsmulig.

• Vispa ihop äggen och mjölken för hand i en kanna. Vispa ner tre fjärdedelar av mjölkblandningen i smulblandningen med elvispen eller matberedaren på låg hastighet.  Skrapa ner smeten från skålens kanter, tillsätt resten av mjölkblandningen och vispa en stund på medelhög värme tills smeten är slät.

• Fyll muffinsformar till två tredjedelar med smet.

• Grädda kakorna i 15-20 minuter (för de stora) eller tills de känns spänstiga om du trycker lätt på ytan
.
• Låt kakorna svalna något i plåten och lägg sedan upp dem på galler och låt dem svalna helt.

• Värm grädden till fluffen och lägg i chokladen. Grädden ska inte koka.

• När all choklad smält, låt svalna och ställ in i kylen i några timmar.

• Vispa chokladblandningen tills den är lagom tjock och bred ut den på muffinsen.

• Dekorera ev med choklad, strössel eller något annat du gillar.

Jag tyckte att de blev riktigt goda men tyckte att jordgubben till gjorde stor skillnad, det blev något friskt mot den riktigt söta smaken på fluffet. Enkelt recept som blev riktigt gott, muffinsen kommer att göras igen och testas med en annan topping.

~Karin

2 kommentarer:

  1. Verkar bra med mindre muffins och muffins går snabbt, ingen vill stå i köket för länge i värmen. Har ni något bra recept på kall soppa?
    hälsn/Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har vi missat att svara! Tyvärr är det rätt skralt med recept på kall soppa här, hoppas att du hittade något smarrigt att laga :)

      Radera