måndag 27 juni 2016

Rabarberkladdkaka


Jag älskar rabarberpaj men ibland känns det lite tråkigt att göra samma, så när jag såg detta recept på kladdkaka med rabarber ville jag testa så fort som möjligt. Då mina egna rabarber inte är så sugna på att växa är det tur att jag har en mamma med massor.

För ca 8 till 10 bitar (receptet är från underbara clara)

150 gram smör
2 1/2 dl strösocker
1 msk hela kardemummakärnor
3 ägg
2 dl vetemjöl
3 dl hackad rabarber
100 gram vit choklad.

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader. Ta fram en kastrull och smält smöret. Blanda ner socker, stötta kardemummakärnor, ägg och vetemjöl. Rör till en jämn smet. Smörj och bröa sex små pajformar eller en stor pajform. Skär rabarbern i slantar och lägg på botten av formen. Häll smeten ovanpå. Avsluta med att riva över vit choklad. Spara ev lite till garnering när kakan är färdiggräddad.

Grädda kakan i mitten av ugnen mellan 15 och 25 minuter, det beror på hur kladdig du vill ha den helt enkelt.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar