torsdag 18 mars 2010

Hökbytårtan

Godiskaka att göra helst en dag innan.


Smält 200 gram smör.
Rör ner 3 dl socker och 2 ägg.
Blanda ner de torra ingredienserna:
1 dl kakao, 2 dl mjöl,
4 tsk vaniljsocker och 1 tsk bakpulver.

Bred ut smeten på större rund bakpappersklädd form med löstagbar kant
eller en liten minilångpanna, 30 x 20 cm.

175 grader i ca 15-20 minuter. Låt kakan kallna helt innan bakplåtspappret tas bort.

Glasyr som kokas ihop till en tjock smet: (ca 10-15 minuter)
2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 msk sirap
1oo gram mörk blockchoklad

Ta kastrullen av värmen och rör ner 100 gram kallt smör.
Strö över flagad mandel.

~~Barbro~~

6 kommentarer:

  1. Ser mycket delikat ut,,kalorisnål med antar jag

    SvaraRadera
  2. Här har jag just läst om äppelpajbak och blev hur sugen som helst pånågot sött! Den här tårtan verkarjättegod - den åker in i samlingrna.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  3. Kan man få en kaloriberäkning tro?

    Hum hum hum...

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar blogg ni skapat!
    Doftar gott gör den också!
    Nu ska jag leta kesobröd och muffins.

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Va med och TÄVLA om ett par microgrepp-vantar från nyttadesign i min blogg!! http://www.annatipsar.blogg.se

    Lycka till! :)

    Tack för en mycket läsvärd blogg!
    /Anna

    SvaraRadera
  6. Mums vad gott, påminner om en av mina favoritkakor som jag brukar baka; succékaka.

    Har just lagt upp recept och bild på den chokladtryffeltårtan jag bakade idag, så tur att jag har den att fika nu efter att ha sett din urläckra hökbytårta :)

    SvaraRadera