söndag 8 augusti 2010

Grythyttan

I helgen har jag och min sambo besökt Grythyttan. I det paket vi hade beställt ingick två fyrarättersmiddagar som jag tänkte återge här. Tog tyvärr inga bilder, det var ingen särskild spektakulär servering som måste återges, så ni får använda er fantasi.

Middag 1:
Halstrade pilgrimsmusslor med nobisdressing, knaprig fläsksida med friterat tunnbröd
Krispigt ankbröst med terrin på morot, ankleversmör samt svampsaltade popcorn
Getostar med tomatmarmelad, karamelliserad tomat och nybakade scones
Chokladpastej med getmesekräm, rabarbersorbet samt smultronkräm

Jättegott! Jag fick andra ostar pga mitt gravida tillstånd, men enligt Ola var getostarna utmärkta.

Middag 2:
Salmalax med bakad äggula samt rökt torskromssemulsion
Kalvrygg med friterad tunga, rostad kastanjepuré,smörstekt äpple samt oxsvanssky
Hårdostar med honuing från Mörkö, persikochutney samt rostat fruktbröd
Bakad choklad med karamelliserad malt, rosmarinkrutonger samt sorbet på hallon

Gott, men inte lika gott som middag 1.

Lunchen som bjöds på var inget speciellt alls, så att åka dit för endast ett lunchbesök skulle jag inte rekommendera. Frukosten var god, men inte heller den något särskilt.

Jag måste lära mig att laga lite exklusiv mat, blev minst sagt inspirerad av middagarna!

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Grythyttans tomatmarmelad is to die for...

    SvaraRadera