lördag 18 september 2010

Gratinerade paprikahalvor och Ansjovispaj


Jag frossar i paprikor nu när de är så billiga. Ett tips på ett liten enkel förrätt är att gratinera dem.
Bara att göra en kryddstark köttfärsröra och lägga ovanpå  paprikabitar. En stark ostbit och så in i ugnen tills de mjuknat. Hur enkelt som helst.  Å paprikorna får en mildare och rundare smak när de mjuknat.

Ansjovispaj
Inne hos Dubbelhakornas välmående hittade jag en Ansjovispaj att prova på. Jag som gillar ansjovis var ju bara tvungen att testa den. Verkligen att rekommendera, den kommer lagas fler gånger.Ändrade lite förstås...

Pajdeg:
150 gram smör
4,5 dl vetemjöl (jag blandade i lite dinkelmjöl för smakens skull)
3 msk vatten

I gul lök frästes och lades i bottten.
Lagrad prästost på ett gehör.. så där 2-3 dl blev det nog.
1 burk färdigfilead ansjovis 

Äggstanning:
3 ägg och 2 dl gräddmjölksblandning

In i 200 grader och grädda ca 30-35 minuter.

2 kommentarer:

  1. Kikar in och kan berätta att jag gjorde er björnbärsefterrätt i helgen fast på djupfrysta bär. Tog en god vaniljglass till.
    Succé var ordet.

    Fick visa gästerna er blogg...

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du gillade den! Jag inser just att jag inte kikat in här på ett tag - massor att läsa igen!

    SvaraRadera