söndag 5 september 2010

Tekakor med rostade havregryn och Annas äppelrutor

Blev så sugen på att baka idag, måste göra något för att skingra tankarna från Tjejmilen som jag skulle ha sprungit idag. Ett recept jag inte provat tidigare men som legat och väntat. De här kommer jag att göra igen, de blev kanonbra.
Tekakor med rostade havregryn ca 30 st

6 dl havregryn rostas i ugnen
1 liter mjölk
100 gram jäst
50 gram mjukt smör
2 tsk salt
2 -3 msk honung
2 liter vetemjöl - spara 2 dl till utbakningen

Kör allt i en assistent. Låt jäsa i en timme.
Baka ut till tekakor och nagga dem.
Låt dem jäsa igen 20-30 minuter.
Grädda i 200 grader ca 10-15 minuter beroende på hur tjocka de är.


Annas äppelrutor

När jag ändå var i baktagen passade jag på att göra min jobbarkompis Annas äppelrutor också. Såna recept finns ju hur många som helst av men det här var ett av de bättre!

5 ägg och 4 dl socker vispas pösigt.
250 gram smält smör och 4,5 dl vetemjöl tillsätts.
Bred ut på en långpanna och stick ner äppelbitar tätt.

Grädda i 200 grader ca 20 minuter.

Pensla hela kakan med smält smör och strö över strösocker. Jag tog både kanel och socker på halva eftersom jag gillar det. Det blev en knastrigt god topping. Rekommenderas!

3 kommentarer:

  1. Har testat att baka tekakorna. Det var värt tiden, mycket goda

    SvaraRadera
  2. åh, tekakor med rostad havre.. Det påminner om mina tekakor som jag bakade igår, fast det var med skrädmjöl (vilket är gjort av rostad havre) så det måste ju smaka ungefär detsamma. Jag gillar er blogg (speciellt många bra chokladrecept - jag är en sådan fanatiker)!!

    /Bread and Beyond

    SvaraRadera