lördag 23 oktober 2010

Brödbak!

Jag hör till dem som sällan köper mjukt bröd, och när jag gör det blir jag oftast besviken. Önskar att jag hade orken att bara eget bröd, men de flesta recept verkar väldigt krångliga.. och eftersom jag inte har någon assistent är det svårt att göra större degar som ska blandas länge. Men idag hittade jag ett recept på en blogg jag följer, UnderbaraClara. Hon hade ett recept på ett bröd som inte behövde jäsa eller krångligt knådas :) Perfekt för någon som jag som är lite slö. Jag gjorde två olika sorter av grundreceptet som är:

7 dl mjöl
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl filmjölk (jag tog 4.5, degen kändes lite för torr)

Konsistensen ska vara som havregrynsgröt ungefär. Rör ihop allt, häll i en brödform och låt grädda i 175 grader 40-60 minuter beroende på hur effektiv ugn man har.

I den ena limpan tog jag 4 dl vetemjöl, 3 dl grovt rågmjöl och krossade linfrön. Den andra limpan blev det 4 dl vetemjöl, 3 dl rågsikt och 2 tsk brödkryddor.

Både bröden blev fantastiskt goda, och nu när jag har börjat experimentera lite mer receptet är jag övertygad om att jag kommer att fortsätta testa olika variationer av det här brödet. Bara att njuta!


~Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar