fredag 29 oktober 2010

Fredagsfika.

Har länge pratat med mina nya kollegor om att jag tycker om att baka, men ändå lyckats jobba i nästan 4 månader utan att ha bjudit på fika. Dags att ta mig i kragen, så nu i veckan bestämde jag mig för att baka kakor att bjuda på. Började med att göra havreflarn, och sen kände jag mig så inspirerad att jag av bara farten bakade syltkakor också!

Recepten är från Leilas A piece of cake, och syltkakorna hittar du här och havreflarnen kommer här. Jag hade bara fiberberikade havregryn hemma men det funkade faktiskt lika bra att baka havreflarn med dem. Den första plåten råkade jag klicka ut alldeles för mycket smet på så istället för 9 havreflarn blev det ett stort över hela plåten, ah skam den som ger sig!

För 40 kakor:

150 gram smör
2 dl havregryn
2 dl strösocker
1/2 dl vispgrädde
1/2 dl ljus sirap
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret och blanda det med havregryn, strösocker, vispgrädde och sirap.
Blanda vetemjölet och bakpulvret, och rör ner det i smeten.
Klicka ut smeten i små (!) klickar på en plåt med bakplåtspapper med två teskedar. Lämna cirka 1 dm mellan klickarna. Grädda i cirka 4 minuter i mitten av ugnen.

Fantastiskt goda kakor!



~Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar