måndag 10 oktober 2011

Trattkantarellsoppa med ädelost

Jag plockar och plockar, kan inte låta bli de här godingarna. En dag sprang jag på en av grannfruarna i skogen.Av henne fick jag det här receptet med ädelost i soppan. Måste säga att det är den godaste av alla soppor på svamp jag ätit. Till och med maken som inte äter ädelost gav den högt betyg.

Till ca 3 personer
 250 gr trattkantareller
1 gul lök
5 dl vatten
1 buljongtärning ( grönsaks)
3 dl mjölk
2,5 dl matlagningsgrädde
2 stora klyftor vitlök
50 gram ädelost eller 1/2 tub ädelost
salt och peppar

Finfördela och rensa svampen så att du har ca 250 gram. Förväll den och låt den koka i sin egen vätska till den blivit helt torr. 
Finhacka löken och bryn den tillsammans med svampen.
Häll på vattnet och buljongtärningen och låt soppan små puttra utan lock i 10 minuter.
Tillsätt mjölk och grädde och låt det få ett uppkok.
Tillsätt pressad vitlök och ädelost. 
Salta och peppra.
Red av den lite grann till lagom konsistens.

Jag har provat både vanlig ädel och den på tub. Båda funkar lika bra.

Om du vill göra den på gula kantareller går det lika bra men mixa då soppan när du kokat svamp och lök.

Lyxvarianten - Vispa upp 2 dl vispgrädde och ha i strax innan serveringen, då får den ett härligt skum.


Barbro


10 kommentarer:

  1. Ah... nu blev jag glad! Min man äter inte heller ädelost! Men då vågar jag testa detta! Min man älskar ju trattisar!

    SvaraRadera
  2. Återkommer och tackar för receptet, vi åt den här soppan igår. Mycket delikat!
    Jag tog tubvarianten och det var ju oväntat bra.

    Tack!

    SvaraRadera
  3. Låter jättegott! Jag kan behöva testa ett nytt recept på trattkantarellsoppa. Kör alltid på samma spetsad med sherry. Men ädelost låter mumsigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har just ätit denna goda soppa men jag spetsade den med sherry. Det blev inte sämre!

      Radera
  4. Skicka en hälsning till grannfrun och säg att det var en jättegod soppa!
    Toppbetyg kommer från familjen Lundkvist i Hälsingland!!!

    SvaraRadera
  5. Bra tips! Fick kantareller av en kompis men vet inte riktigt vad jag ska hitta på med dem ännu. Soppa får det bli!

    SvaraRadera
  6. Kanonrecept var det!! Lättlagad och överraskande bra resultat. Rekommenderas starkt. Med denna känner man sig säker på att lyckas till bjudningen. Tack från en dragspelande hobbykock!!

    SvaraRadera
  7. 1000 tack för receptet på denna fantastisk goda soppa :)

    SvaraRadera
  8. Passar lika bra på gula sommarkantareller :-) Mycket gott.

    SvaraRadera
  9. Vilken soppa! Jättegod! Har gjort olika varianter innan men den här är bäst so far

    SvaraRadera