måndag 19 december 2011

Layered chocolate cake á Leila

Sambon firade sin födelsedag för ett par veckor sedan, så jag passade på att för första gången baka en kaka i flera våningar! Ett par dagar före kalaset såg jag Leilas söta jul och hur hon gjorde en mjuk pepparkaka i tre våningar med chokladfrosting, och det var jag bara tvungen att prova. Det var inte alls särskilt svårt, men jag tror att om jag ska fortsätta göra kakor i flera våningar måste jag investera i flera springformar i samma storlek för att effektivisera baket. Men otroligt god var den, och jag är väldigt glad att jag vågade prova denna fantastiska kaka.

Receptet är som sagt från Leilas söta jul och finns på recept. nu

Ingredienser
Kaka 6 st ekologiska ägg
5 dl strösocker
125 g smör
7 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 nypa salt
3 msk pepparkakskryddor
2 tsk vaniljsocker
1 dl rårörda lingon
2 dl filmjölk
Smör till formen

Nutella frosting 1.5 dl nutella
8 dl florsocker
1.5 dl kakao av god kvalitet
2 tsk vaniljsocker
300 g philadelphiaost
2 st ekologiska apelsiner, rivet skal (nästa gång kommer jag att ta bara en apelsin, smaken tog nästan över helt)
2 msk espressokaffe
Cocktailbär till garnering, vi tog färska hallon istället och det blev väldigt gott mot den mäktiga chokladkrämen


1. Kaka
 
Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt.
3. Smält smöret och blanda det med äggsmeten.
4. Sikta ner vetemjöl, bakpulver, salt, pepparkakskrydda och vaniljsocker i smeten och vänd försiktigt samman smeten.
5. Vänd till sist ner lingon och filmjölk.
6. Smörj 3 stycken springformar i teflon med löstagbar kant.
7. Grädda bottnarna i cirka 20 minuter. Prova med en sticka, de ska inte vara kladdiga, men var försiktig så att inte kakorna gräddas för länge och blir torra.
8. Stjälp upp dem upp-och-ned på ett bakplåtspapper. Låt svalna.

9. Nutella frosting
Rör ihop nutella, florsocker, kakao, vaniljsocker, philadelphiaost och rivet apelsinskal. Tillsätt kaffe och rör frostingen riktigt krämig.

10. Lägg en av bottnarna på ett tårtfat och bred på ett lager av frostingen.
11. Lägg på nästa botten och tryck till lite så att den sitter fast ordentligt.
12. Bred på ett lager frosting även på denna botten.
13. Lägg på den tredje bottnen och bred ett lager med frosting ovanpå samt runt kanten av tårtan.
14. Garnera med röda cocktailbär alternativt andra bär

Underbar njutning!

~Karin

3 kommentarer:

  1. Vilken fin tårta! Såg också programmet, verkar så otroligt gott :)

    SvaraRadera
  2. Den låter riktigt god den där tårtan.
    Undrar hur frstingen blir om man använder smält choklad istället för Nutella.

    http://gotlandsbagaren.blogspot.se/2012/08/tarta.html

    SvaraRadera
  3. Risken är nog att den blir ganska rinnig, om man ökar mängden florsocker kanske det går ändå... Värt ett test om man inte gillar nutella!

    SvaraRadera