tisdag 20 december 2011

Leilas chocolate crackles

Till sambons födelsedagsfika för några veckor sedan bakade jag även dessa fina småkakor (ja, jag gillar Leilas recept....)



 Jag använde mörk choklad med smak av chili, nu kom den smaken inte fram jättemycket men jag vill inbilla mig att de fick lite mer vuxen karaktär av den.

Ingredienser
100 g mörk kvalitetschoklad 70 %
2 dl vetemjöl
3 msk kakao av hög kvalitet
1 tsk bakpulver
1 nypa flingsalt
60 g smör
1.5 dl farinsocker
1 ekologiskt ägg
0.5 tsk vaniljsocker
0.5 tsk nystött kardemumma
0.25 dl mjölk

1 dl strösocker
0.5 dl florsocker

Gör så här

1. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten). Låt den svalna något.
2. Vispa smör och farinsocker. Vispa ner ägget. Tillsätt vaniljsocker, kardemumma och till sist den smälta chokladen under lätt vispning.
3. Rör ihop vetemjöl, kakao, bakpulver och flingsalt i en skål.
4. Rör i mjölblandningen och mjölken. Degen skall vara lätt kladdig.
5. Forma degen till en rulle, plasta och låt vila i kylen några timmar.
6. Sätt ugnen på 175 grader.
7. Forma 18 bollar av degen, platta till dem lätt. Rulla varje boll först i strösocker och sedan i rikligt med florsocker.
8. Placera kakorna på en plåt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen cirka 14 minuter tills ytan krackelerar. 

Mums!

~Karin

4 kommentarer:

  1. Ser rikigt gott ut! Jag älskar också Leilas recept, de är så goda, att baka efter hennes recept kan verkligen inte bli fel ;)

    SvaraRadera
  2. De var verkligen goda

    SvaraRadera
  3. Smakar bara socker. Inte goda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, tycker du? Så tråkigt att du inte gillade dem!

      Radera