söndag 30 september 2012

Brytbröd till festen

En sen knytkräftskiva var vi på i helgen, vårt ansvar var att baka bröd och det gör ju jag så gärna. Vi gjorde två olika bröd, det första var ett ljust brytbröd som blev fluffigt och väldigt gott!

  • 50 g jäst
  • 25 g smör, rumsvarmt
  • 5 dl vatten, fingervarmt
  • 1 äggula
  • 2 tsk salt
  • 1,4 l vetemjöl, gärna med högre proteinhalt (jag tog vanligt vetemjöl special)
  1. Lös jästen i en degbunke och klicka i smöret, äggulan och saltet.
  2. Tillsätt nästan allt mjölet och arbeta degen kraftigt med elvispensdegkrokar eller hushållsmaskin. Låt jäsa i minst 30 minuter.
  3. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den.
  4. Dela degen i 20-25 bitar och forma dem till runda bullar.
  5. Lägg bullarna tätt ihop på en bakplåtspappersbeklädd plåt. Strö över mjöl. Låt jäsa minst 30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.
  6. Grädda mitt i ugnen i 8-10 minuter.
  7. Låt svalna på galler.
 Stort, fluffigt och gott.  ~Karin

3 kommentarer:

  1. Oj, vad tjusigt det ser ut! Så himla trevligt alternativ till en tråkbaguette!
    Hälsningar Lottzy

    SvaraRadera
  2. Brödet ser jättegott ut,det kommer mina barn att älska!!www.sportochspelkocken.se

    SvaraRadera
  3. Kul att du hälsade på, Barbro!
    Har många gånger tänkt på dig!
    Hoppas att allt är väl.
    Här är jag nu på väg till jobbet, en regnig dag och snart helg :)
    Ska titta på bloggen här senare i dag!

    SvaraRadera