måndag 27 maj 2013

Bästa tårtreceptet ever

Vill du ha ett riktigt maffigt recept på en hög och fin tårtbotten? Jag hittade ett recept hos bloggaren Danielle som jag tyckte såg så intressant ut att jag bara måste testa... Så här blev resultatet:

Hög och fin tårtbotten!

Det roliga var att man bara skulle mäta upp ingredienserna i tre lika stora glas. Lika stor mängd i alla tre glasen...

Gör så här:
1. Knäck 5 ägg i det första glaset.
2. Häll upp lika mycket socker i det andra glaset.
3.  Häll upp 1/3 potatismjöl i det andra glaset och fyll upp med vetemjöl så att det blir lika mycket som i de två första glasen. Sen tillsätter du 2 tsk vaniljsocker och 1,5 tsk bakpulver.

Vispa ägg och socker så det blir vitt och pösigt. Det tar ca 10 minuter med en vanlig elvisp, tur att jag har en kitchen aid så jag slipper stå och hålla...
Sikta ner mjölblandningen och blanda försiktigt ihop det. Försök att behålla så mycket luft som det går i smeten.

Häll upp i en smord springform med löstagbar botten. Men sätt i extra bakplåtspapper annars kommer smeten att rinna över kanterna.

Grädda i 175 grader ca 30 minuter.
 

2 kommentarer: