söndag 5 maj 2013

Räkwok med sötsur sås

Jag har testat lite olika recept på wokad mat och här kommer det sista. Och vad jag tycker då? Jo då, det är gott men blir lite tjatigt i längden. Den här med räkor var fräsch och smakade riktigt gott.


Till 4 pers. (jag säger 5-6 )

1 kg räkor med skal
1 röd paprika
1 gul paprika
1 knippe salladslök (jag tog 5 st)
skivade vattenkastanjer
ca 200 gram sockerärtor
1 burk böngroddar och minimajs (uteslöt jag)

 äggnudlar - jag tog 160 gram okokta
 ev lite sambal oelek

Sötsur sås:
3 dl ananasjuice
1 msk japansk soya
1 msk tomatpuré
2 msk vitvinsvinäger
1 msk maizena

Skala räkorna och skär ner paprikan och salladslöken i valda bitar.Dela sockerärtorna på längden.
Stek hastigt paprika och lök och tillsätt sen ärtorna (och majs och broddar). Salta.
Koka äggnudlarna.
Blanda allt till såsen och låt det få ett uppkok. Häll över grönsakerna.
Blanda i nudlarna och till sist räkorna. Låt få ett sista uppkok.
Smaka av med salt och kanske lite sambal oelek om det behövs lite extra sting.

/ Barbro


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar