tisdag 30 september 2014

Daimbiskvier

Nu har jag testat att baka biskvier som är smaksatta med daim, det skrivs ju mycket om dem nu. Vad ska man säga annat än att de blev hur goda som helst.... Jag gjorde dem ganska små...


Till ca 25 st

200 gram mandelmassa
1 äggvita
0,5 dl socker

Riv mandelmassan grovt och tillsätt äggvitan och socker. Rör ihop och låt stå och vila 10 minuter. Klicka ut på bakplåtspapper och platta till dem lite. Går enkelt med lite florsocker på fingret.
grädda i 175 grader ca 10-15 min.
Låt dem svalna.

Fyllning:
150 gram smör
1,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
1,5 dubbeldaim (3 st vanliga )

Hacka daim. Vispa alla övriga ingredienser med en elvisp. Tillsätt daimkrosset. Ställ in i kylen och låt det stelna till en halvtimme.
Bred smörkräm på bottnarna med hjälp en en sked.
Ställ in dem i kylen minst en timme.

150 gram choklad smältes. Jag blandade ljus och mörk.
Doppa kakorna och låt dem rinna av lite snabbt. Om man vill kan man dekorera med lite daimkross....

Kakorna förvaras i kyl men går utmärkt att frysa.

2 kommentarer:

  1. Gott gott:)
    Har nu gjort en variant av eran kycklinglasagne finns nu på min blogg och länk till er förstås:) Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du gillade receptet :)

      Radera