torsdag 4 september 2014

Blomkålssoppa från grunden...

Nu passar jag på att laga soppor när det finns färska grönsaker att få tag på. Börjar med en Blomkålssoppa som jag verkligen rekommenderar.


 Blomkålssoppa

1 blomkålshuvud ca 900gram
4 morötter
4 potatisar (normalstora)
4 schalottenlökar
2 klyftor vitlök
1 liter vatten
2 buljongtärningar eller flytande fond av modell grönsak
saften av 1/2 citron
2 dl matlagningsvin - kan uteslutas
2,5 dl matlagningsgrädde eller visp om så önskas

Skär lök och vitlök i bitar och bryn dessa i olja och smör i en kastrull.
Dela potatisar och morötter i bitar och låt dessa bryna med en stund under lock.
Dela blomkålen i buketter och lägg i grytan.
Tillsätt också vatten och buljong. Låt det koka upp och sen småkoka tills allt blivit mjukt.

Ta av grytan från spisen och mixa den slät med en stavmixer.

Tillsätt vin och citronsaft, salta och peppra.
Tillsätt grädden och låt det få ett uppkok.
OM soppan blir för tjock så är det bara att tillsätta mer vatten till lagom konsistens.
(Det gör jag för det mesta eftersom jag inte gillar tjocka soppar...)

Så här ser den ut när den är klar dekorerad med parmesanost och persilja. Det behövs inte alls men ser fint ut tycker jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar