lördag 14 februari 2009

Solrosbröd

Idag är det alla hjärtans dag och man blir överöst av recept på tårtor och annat smarrigt. Jag ville också baka något gott men lite nyttigare än alla sötsaker. Så jag letade upp ett gammalt brödrecept jag inte använt på år och dagar. Gott är ordet! Så här såg det ut när det var klart. Två runda bröd, det ena med grovt salt på och det andra med blått vallmofrö.


Solrosbröd

5 dl öl 1/2 dl olja
50 g jäst 2 msk ljus sirap
1/2 msk salt 1 dl solrosfrön
1 ägg 1,5 dl vetemjöl

Värm öl och olja så att det blir ljummet. Blanda ihop allt till degen som en vanlig jäsdeg.
Låt den jäsa i 30 min. Baka ut till två runda bröd.
Låt den jäsa igen ca 30 min.
Pensla med uppvispat ägg strö över det du önskar.

/Barbro

1 kommentar:

  1. Det här brödet ser väldigt gott ut!!
    Mums!

    SvaraRadera