fredag 12 oktober 2012

Västerbottenbröd

Det andra brödet vi (jag) bakade till kräftskivan var ett västerbottenbröd. Det blev lite foccacialikt, och var även det otroligt gott. Om man inte gillar kummin kan man givetvis byta ut det mot något annat. Receptet hittade jag här.

Västerbottenbröd 2 st 50 g jäst
5 dl vatten, ljummet
2 tsk salt
1 msk majsolja (jag tog rapsolja)
780 g vetemjöl

Fyllning
1 msk majsolja
2 tsk hel kummin
3 dl västerbottenost 

Garnering
1 msk olja
1 tsk kummin
1 dl västerbottenost
2 tsk flingsalt

Fördela jästen i en bunke. Häll i det ljumma vattnet och lös jästen. Tillsätt salt, olja och allt mjöl (jag sparar 1 dl för att se att degen inte blir för fast, hade dock i allt mjöl). Arbeta samman till en lös deg. I maskin 5 min, för hand 10 min. Jäs övertäckt i 40 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela i två delar. Kavla ut till två rektanglar ca 25×40 cm. Pensla bottnarna med olja och strö över 1 tsk kummin och 1 1/2 dl ost på vardera platta.

Rulla ihop som en rulltårta, vrid ändarna åt motsatt håll och forma till en knut. Vik in ändarna under brödet. Lägg bröden på bakpappersklädd plåt och jäs 30 min. Sätt ugnen på 200 grader.

Pensla bröden med olja och strö över kummin, ost och flingsalt. Grädda i nedre delen av ugnen ca 45 min. Ta ut och låt svalna på galler.

~Karin

1 kommentar: