fredag 23 maj 2014

Citronpaj á la Laurent

Jag tittade på SVT gokväll när Julien Heuber från Mästerkocken, lagade en citronpaj till påsk. Det var hans pappas recept och jag måste ju bara prova den eftersom jag älskar bakverk med citron i.
Super supergod! Nu har jag gjort pajen vid fem olika tillfällen och alla frågar om receptet så här kommer det:


Mördeg:
250 gram vetemjöl
125 gram smör
40 gram florsocker
5 gram salt
1 ägg

Smula ihop smör och mjöl först och tillsätt övriga ingredienser. Jobba inte för mycket med degen för då blir den seg.
Tryck ut den i en pajform och låt den vila i kylen 30 minuter.
Nagga och grädda skalet. Jag gör som Julien, lägger i folie och fyller med ärtor annars kan bottnen resa sig något. Grädda 15 minuter i 175 grader först och ta sen bort ärtor och folie och grädda 10 minuter till.
Låt skalet kallna helt.

Citronfyllning:
1 burk sötade kondenserad mjölk
3 dl vispgrädde
1,5 dl pressad citronsaft

Blanda samman den kondenserade mjölken och grädden( ovispad) och tillsätt sist citronsaften.
Häll i pajskalet och täck med plastfolie. Vila och stelna i kylen över natten.

Garnera med vispad grädde, bär av alla de slag eller vad du vill. Hallon är gott!

1 kommentar: