torsdag 14 augusti 2014

Rågsiktsrutor

Brödbak är inte så vanligt i vårt hem, då och då tröttnar jag på att allt köpebröd smakar väldigt lika och innehåller massor av knasiga tillsatser och då slänger jag på en deg. Jag blir alltid lika överraskad över hur enkelt det är att baka ett gott bröd!

Det här brödet är från tidningen Hembakat och gräddas dessutom i långpanna, ingen krånglig
utbakning.



2 plåtar
Riktigt luftiga och saftiga bröd som kan delas i mindre rutor vid servering.
5 dl vatten, fingervarmt
5 dl mjölk, fingervarm
50 g jäst
1 msk salt
¾ dl ljus sirap
75 g smör, smält
22–24 dl rågsikt


GÖR SÅ HÄR
1. Smula jästen i en bunke. Tillsätt vatten och mjölk och blanda tills jästen lösts upp. Tillsätt salt, sirap, smör och rågsikt, lite i taget. Rör ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter så att glutentrådarna blir starka och brödet luftigt.

2. Låt degen jäsa under bakduk i ca 1 tim.

3. Dela degen i två delar. Kavla ut degbitarna på två plåtar med bakplåtspapper.

4. Skär degen i fyra delar med en vass kniv eller degskrapa. Nagga degen med en gaffel. Strö över lite vetemjöl.

5. Låt bröden jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.

6. Grädda bröden mitt i ugnen i 20–25 min. Låt dem svalna på plåten.
 På med ett smör och en god ost, en toppenfrukost helt enkelt. ~Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar