fredag 29 augusti 2014

Svärmors inlagda rödbetor

Svärmors inlagda rödbetor har jag alltid tyckt varit godare än de jag gör. Nu när jag skördat första omgången rödbetor tiggde jag åt mig hennes recept. Hon använder riktig ättika 24 % och det har inte jag gjort. Det är mer socker i hennes och när lagen kokat ihop får de skivade rödbetorna ett uppkok i lagen. När betorna är skivade strör hon också 1 msk salt ovanpå dem. Det är ett riktigt gammalt recept och kanske kan man minska på sockret en aning. Nu gjorde jag exakt efter hennes och se blev gudomligt goda!

5 liter skivade rödbetor
3 grader ättika 24 %  ( OBS! Inte ättikssprit)
1 liter vatten
9 hg socker
20 hela kryddnejlikor

1 msk salt

Koka rödbetor mjuka. Spola den i kallt vatten och dra av skalet.
Lägg dem på ett fat och strö över 1 msk salt. Låt dem ligga och dra med saltet under tiden du gör iordning lagen.

Koka lagen med kryddorna och låt den koka ihop ett par minuter. Skumma om det behövs. På flaskorna med riktig ättika är flaskan graderad i glaset med en liten upphöjning. Det ät tre såna grader man ska använda.

Skiva rödbetorna. Jag fick ihop 4,5 liter på min sats och det var lagom för den här lagen.
Häll i skivorna och låt det få ett snabbt uppkok.

Häll upp på glasburkar och sätt på locket direkt så bildas ett vakuum som gör att rödbetorna konserveras och inte möglar.

/Barbro


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar