söndag 23 augusti 2009

Vinbärskladdkaka.....

Jag var hemma hos mamma o pappa några dagar innan jag åkte till Kroatien, och då passade jag och mamma på att ge oss ut i skogen och plocka en massa bär. Vi plockade blåbär och hallon, och döm om min förvåning när vi hittade GULA hallon i skogen. Har aldrig hört talas om det förut... coolt tyckte jag!

Alla de här hallonen är alltså skogshallon och plockade i snår och buskar mitt ute i skogen... härligt! Och så kan man skymta lite gula hallon med. Det blev också en hel del blåbär!

Efter den här megaplockningen, blev totalt 9 liter bär som numera är i mammas frys som jag får hämta när jag vill... härligt!! Kan man baka blåbärs och hallon-grejjer hela vintern!! Drömmen! Vi passade även på att plocka en del röda vinbär... Jag har aldrig någonsin tyckt om röda vinbär, och jag blev alltid jättesur när jag var yngre på typ fredagkvällarna när vi skulle ha mys hemma och så gjorde mamma en vinbärspaj... till min syster Sofies glädje, som älskade den!

Nu så tänkte jag och mamma att vi skulle passa på och svänga ihop en vinbärspaj, vi hade plockat en hel del.. Mamma gjorde även en stoor sats med gele (huuu) till pappa och bror. Men den här gången... Oooh vad jag tyckte att pajen var god!! Helt fantastisk, jag kunde nästan inte sluta äta. Det var helt otroligt. Nästan så jag inte ville blogga om det, för jag vill ju helst inte erkänna det för Sofie... Så nu funderar jag på om jag måste omvärdera allt som jag inte gillar.

Här är den fina pajen! Och själva pajdegen.. oooh så god. Helt otroligt god. Tänkte att vi skulle göra pajen med hallon också men, det orkades faktiskt inte med efter en lång dag i skogen... Nästa gång jag kommer hem kanske vi svänger ihop den!

Receptet som mamma har fått av morbror fru är:

75 g smält smör
2,5 dl socker
2 ägg
2,5 dl vetemjöl

Detta ska röras ihop med en slev, inte vispas! Bred ut i en smörad och bröad form, och sen så 3 dl valfria bär ovanpå. Tror att den här pajen funkar med alla sorters bär :)

Grädda i 25-30 minuter i 175 grader. Serveras till vaniljglass, och den är lika god direkt ur ugnen som dagen efter... Om det finns nån kvar det vill säga!

Enjoy!

~Karin

6 kommentarer:

  1. Det var en härlig dag i skogen!

    SvaraRadera
  2. Det var det verkligen! :) Jag vill plocka mera blåbär...

    SvaraRadera
  3. oj vad mycket bär ni hittade! och vildhallon tycker jag är de som smakar absolut godast. intressant med de gula hallonen, jag har aldrig heller sett sådana! :) och så gott med vinbärspaj!!

    SvaraRadera
  4. Tusen tack! Den var så god att jag ville skriva om den också. http://abney.tumblr.com/

    SvaraRadera
  5. Godare än gott!

    SvaraRadera
  6. Så otroligt gott och enkelt!!

    SvaraRadera