fredag 20 november 2009

Tomatpaj med fläskfilé

Fast besluten att införa lite ny vardagsmat i det här hushållet plockade jag ut några recept från alla mina Laga lätt som ligger här hemma. Pastagratängen har jag redan skrivit om, idag kommer nästa recept. Tomatpaj, paj är gott, tomat är gott.. kan inte bli annat än gott? Eller?

Valfri pajdeg, jag gjorde en enkel på vetemjöl, lite smör och kesella som jag förgräddade i 10 minuter medans jag gjorde fyllningen.

Fyllning:

1 gul lök
½ msk olja
1 burk krossade tomater
2 vitklöksklyftor
salt/peppar
färsk basilika
250 gram körsbärstomater

Skala och hacka löken, fräs den i oljan. Blanda i krossade tomater, vitlöksklyftor. Salta och peppra. Låt puttra i 10 minuter. Häll röran i det färdiga pajskalet. Hacka basilika och körsbärstomater och strö över. Grädda i 30 minuter mitt i ugnen i 200 grader.

Jag stekte fläskfilé till, men vilket tillbehör som helst passar till den här pajen! Riktigt god blev den!

~Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar