söndag 23 maj 2010

Chevrepaj med aprikoser och serranoskinka

Ensam en hel helg - då passade jag på att göra det jag gillar utan att behöva ta hänsyn. En läcker paj jag tycker ni ska prova. Om ni gillar chevre. Kombinationen av chevren - aprikoserna - skinkan och ruccolan är suverän.

Pajdeg:
3 dl mjöl - eller blanda dinkel och mjöl
125 gram
0,5 tsk salt
1-2 msk kallt vatten

Förgrädda pajskalet i 10 minuter i 200 grader.

Fyllning:
250 gram grovriven eller smulad chevre
7-8 torkade aprikoser strimlade
3 ägg
1 dl mjölk
1 dl grädde
salt och peppar

Lägg i den rivna osten och aprikoserna och häll över äggstanningen.
Grädda i 25 minuter Låt pajen svalna lite.

Dekorera med:

Serrano eller parma skinka och en massa ruccola.

4 kommentarer:

  1. Hejsan.
    Så gott det ser ut det där.
    Kanske skulle fixa det där till lunch.

    SvaraRadera
  2. Det här receptet ska jag spara! Borde passa på ett buffébord.

    SvaraRadera
  3. Påminner väldigt om en pizza jag brukar göra på tortillabröd, men den har burkpersikor och rödlök och ingen äggstanning. Smakerna är desamma och det är GOTT!!!

    SvaraRadera