onsdag 26 januari 2011

Kalvstek med örtkryddad sås & hasselbackspotatis

En god söndagsmiddag som jag tycker ni ska prova att göra. Klassisk söndagsstek men såsen gör den får en helt annan touch.



1,5 - 2 kg kalvstek brynes på spisen och stoppas sedan in ugnen ( 175 grader) och får steka till termometern visar 75 grader.

Daniel gjorde hasselbackspotatis till och istället för ströbröd tog han ost. Jag var skeptisk men det blev gott.


Örtkryddad sås:
 3 msk smör smältes och 3 msk vetemjöl vispas i.
Späd med 3 dl buljong ( han tog fond & vatten) och 2 dl grädde.
Låt såsen småkoka i 5 minuter.
Smaksätt med 1 dl hackad persilja och 1 tsk dragon.
Lite kinesisk soja, salt och peppar.

~ Barbro~

1 kommentar:

  1. Mums så gott.
    Såser är svårt tycker jag så jag tar med glädje emot recept på det.
    Hasselbackspotatis med ost har jag aldrig provat. Måste nog göra det tror jag.
    Tack för receptet.
    Kram Synnöve.

    SvaraRadera