söndag 30 januari 2011

Kyckling med apelsin och ingefära

Hittade ett recept i Magasin Solna (någon slags lokal reklambaserad tunn liten tidning) som jag blev sugen på att prova. Jag har först för några år sedan börjat uppskatta citron i mat och bakverk, nu var jag redo att prova apelsin! Kyckling serverades med ugnsrostade rotfrukter och en sås med apelsin ingefära. Jag gjorde om receptet lite, här är min variant.

För 6 portioner:
6 kycklingfiléer
1 apelsin, saft och rivet skal (till såsen)
1 msk färskriven ingefära
1 tsk japansk soja
2,5 dl crème fraiche
1 msk honung
1 msk rapsolja
0,5 apelsin, saft och rivet skal (till rotfrukterna)
2 vitlöksklyftor
Potatis, morot och palsternacka
Salt och peppar

Värm ugnen till 225 grader. Skala och skär rotfrukter i stavar. Lägg på bakpappersklädd plåt. Rör samman honung, rapsolja, saft och skal från halva apelsinen, vitlök, salt och peppar och blanda med rotfrukterna. Rosta i ca 45 minuter. Salta och peppra kycklingen och stek i stekpanna. Blanda samtidigt samman saft och skal från en apelsin, ingefäran, sojan, crème fraichen, salt och peppar och låt koka upp i en kastrull.


Rotfrukterna blev riktigt bra, gott med variation från vår vanliga olja, timjan, salt och peppar-smak vi brukar ha hemma hos oss. Såsen skulle kunna ta ännu mer ingefära, den försvann lite tyckte jag. Mitt första försök med apelsin blev ganska bra, men inte fantastiskt.

/Sofie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar