tisdag 22 november 2011

Ärtsoppa

I veckan lagade jag för första gången någonsin ärtsoppa. Kommer ihåg att jag tyckte att det var gott när jag var liten, och tänkte prova det på Alma.

Receptet tog jag från den Rutiga kokboken.


Gul ärtsoppa

4 port.
5 dl torkade gula ärtor
2 l vatten till blötläggning
2 msk salt till blötläggning
1,25 l vatten till kokning
0,5 tsk salt
1 liten gul lök
2-3 kryddnejlikor
250 g rimmat bokfläsk
1 tsk mejram eller timjan

1. Blötlägg ärtorna i vatten och salt i 6-12 timmar.
2. Slå bort vattnet. Häll ärtorna och vattnet till kokningen i en kastrull. Tillsätt saltet. Koka upp under lock. Skumma bort lösa ärtskal och skum.
3. Skala löken. Stick i kryddnejlikorna och lägg i soppan tillsammans med fläsket. Fläsket ska vara skuret i stora bitar (jag gjorde för små så det blev lite svårt att ta upp allt senare). Låt soppan koka i en timme.
4. Ta upp fläsket och låt det kallna. Låt soppan koka ytterligare 30 min.
5. Ta bort löken. Smaka av soppan med salt och mejram eller timjan. Späd med vatten om det behövs.
6. Skär fläsket i små bitar och blanda i soppan.

Jag tycker absolut att soppan ska äta med senap och mjölk som dryck. Det var gott, men inte så gott som jag mindes. Och Alma gillade det faktiskt, fast utan senap.

/Sofie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar