söndag 27 november 2011

Glögg

Lingonglögg
Lingonglögg är lätt att koka själv och blir en söt och smakrik glögg. Förvara den mörkt och svalt så är den hållbar i många månader. Jag fick receptet av en liten gumma som stod och sålde glöggen på en julmarknad. Det var inte många som handlade av henne så jag var ju bara tvungen att gå fram och provsmaka för jag tyckte så synd om henne. Blev mäkta förvånad för den var så god. Jag fick receptet av henne mot att hon fick mitt på kvittenmarmelad... Bra deal!

Lingonglögg;
1liter lingon
1 liter vatten
1/2 halv påse hela nejlikor
1/2 påse hela kanelstänger
ev 1 tsk kardemummakärnor
7-9 hg socker

Koka upp allt utom sockret och låt det puttra i 20 minuter.
Sila det och tillsätt sockret. Rör tills allt socker löst sig.
Man får smaka av efter hand, ibland behövs mer eller mindre socker beroende på lingonen.
Om man är osäker på om den ska hålla går det ju att tillsätta lite natriumbensoat.

/Barbro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar