måndag 14 maj 2012

Choklad- och kokoskaka

Helgen har spenderats hos mamma och pappa tillsammans med bror, syster och systerdotter. Självklart måste vi baka då.... när vi väl är samlade allihopa! Ännu en chokladkaka har provats, denna gång från Allt om mat-kokboken. Jag använde 70% mörk choklad men det blev faktiskt lite för starkt, nästa gång jag gör denna kaka kommer jag använda en snällare choklad. Lärde mig av Roy Fares på God kväll att man max ska använda 55% choklad när man bakar, då det kan bli lite bittert annars. Jag gillade verkligen konsistensen på kakan och den kommer att bakas igen.


Till 8-10 bitar

150 gram mörk choklad
150 gram smör
3 ägg
½ dl strösocker
1 1/4 dl florsocker
1 1/4 dl vetemjöl
2 ½ dl kokosflingor
1 dl mjölk

Tillbehör
Lättvispad grädde

Lätt tinade frysta jordgubbar mixade med lite råsocker

1. Sätt ugnen på 175 grader. Grovhacka chokladen. Smält smöret i en kastrull eller i mikrovågsugnen. Tillsätt chokladen och rör tills den smält. Låt svalna ca 5 minuter.
2. Dela äggen. Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret under fortsatt vispning.
3. Rör ner äggulorna i chokladen. Tillsätt florsocker, mjöl och kokos. Blanda i chokladen och rör försiktigt så att allt blandas. Vänd ner äggvitorna i chokladen och rör försiktigt så att allt blandas.
5. Klä botten på en rund form med löstagbar kant med bakplåtspapper och häll i smeten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 25-30 minuter. Låt kakan stå kvar i formen ca 5 minuter innan den stjälps upp och får svalna.
Servera med grädden och jordgubbarna.

Och . . . . . . . . njut! ~Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar