måndag 15 december 2014

Den absolut bästa saffransdegen!

I år testar jag mycket nytt. Läste på en av blogg som heter Nybakat om hennes recept för saffransbullar och jag kände att dessa måste jag testa. De görs med en fördeg vilket var nytt för mig men gav verkligen ett underbart resultat. Jag har inte jobbat med en så smidig deg förut, har tyckt att det ofta blir väldigt kladdigt med saffransdegar. Men inte denna. Lätt och smidig och god!



Här kommer receptet, det finns här! Också många bra tips för vad man ska tänka på för att få ett så bra resultat som möjligt.

  • 1g        Saffran
  • 200g    Socker
  • 25-50g jäst (mängden jäst påverkar hur snabbt degen jäser. Jag tycker 30 g är lagom)
  • 175g    smör, rumstempererat
  • 500g    mjölk, rumstempererad
  • 1 krm   salt
  • 500g    vetemjöl
  • 250g    vetemjöl
  • Russin, blötlagda
  • 1 Ägg, till pensling
Gör såhär:
  1. Blanda saffranet med mjölken och låt stå medan du väger upp övriga ingredienser.
  2. Gör en fördeg genom att blanda ihop 500g mjöl, mjölk och jäst i en asistent eller liknande maskin.
  3. Fördegen ska inte köras länge utan bara precis så att allt har blandats. Låt degen stå i 30 min så att jästen får komma igång.
  4. Tillsätt 250g mjöl, smör, socker och salt och kör degen länge (ca 20 min) tills det har bildats ordentliga glutentrådar och degen är smidig och fin. Degen ska vara ganska lös men när den är körd tillräckligt mycket så kommer den inte att kännas kletig (sålänge man är lätt på handen när man arbetar den).
  5. Tag upp degen på mjölat bakbord och arbeta ihop den. Dela upp den om du ska göra olika sorters bullar och lägg degen du inte ska använda under plast.
  6. Forma degen till lussekatter och lägg dem på en plåt under plast (eller bakduk) se till att bullarna är lätt mjölade så att degen inte fastnar i plasten/bakduken. 
  7. Blötlägg russinen medan bullarna jäser.
  8. När bullarna har jäst klart, till nästan dubbel storlek, är det dags att trycka dit russinen. Var inte rädd för att trycka ner dem ordentligt, annars kommer de lossna i ugnen sen. 
  9. Pensla bullarna med lite uppvispat ägg och sätt in dem i ugnen på 225ºC i ca 10 min eller tills de fått fin gyllengul färg.
  10. Tag ut bullarna ur ugnen och låt dem svalna.
 Förutom vanliga lussebullar gjorde jag även bullar med fyllning, och jag tog lite på känn mandelmassa (riven) smör lite vaniljsocker och jag slängde även med lite kardemumma, det tycker jag är supersmarrigt!



~Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar