torsdag 18 december 2014

Knäckbräck

I år bestämde jag mig för att inte stå och svettas med knäckformar som välter utan istället hällde jag ut allt på ett bakplåtspapper på en plåt, strödde över 3 olika toppingar och fick med andra ord tre olika sorters knäck på ett kick. Supernöjd. Dessutom blir det mycket enklare att äta. En winwin med andra ord. Jag kokade knäcken till ca 132 grader då jag ville ha en ganska hård knäck men ändå inte stenhård. Blev väldigt nöjd!


Det här blev en ganska liten sats knäck, tror att det utan problem går att dubbla receptet och bara koka det längre.

1 dl strösocker
1 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap

GÖR SÅHÄR :
Blanda socker, grädde & sirap i en tjockbottnad kastrull.
(Recepetet är enkelt att komma ihåg, 1+1+1)

Låt koka upp, rör om så allt blandar sig. Låt sedan knäcken småkoka på medelvärme utan att röra om.

Efter ca 10-15 min, gör ett kulprov alternativt använd en termometer, koka knäcken så pass hård som du vill ha den. En smaksak med andra ord!

Häll sedan ut smeten på bakplåtspapper och strössla över vad du vill! Jag gjorde 1/3 med kokos, 1/3 med mandelspån och 1/3 med krossade polkagrisar. Mums!!

~Karin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar